Voeding

MUIDEN - Schappen met vlees in een winkel van Albert Heijn. ANP XTRA NILS VAN HOUTS TER HEIJDE AAN ZEE - De nieuwe vleesvervanger Beeter. Beeter is gemaakt van soja, maar met lange vezels, zoals het spierweefsel van vlees. De nieuwe vleesvervanger is vanaf 4 oktober te koop in de winkel en via internet. ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT

In voeding zit alles wat je lichaam nodig heeft. Er zijn verschillende soorten voedingsstoffen, zoals: koolhydraten, eiwitten en vetten. Het is belangrijk om
gezond en gevarieerd te eten. 

Geen enkel voedingsmiddel bevat alles tegelijk. Daarom moet je van alles wat eten. Met de regels van de Schijf van Vijf heb je een gezond eetpatroon. Die regels zijn:

1. eet gevarieerd,
2. eet niet te veel en beweeg,
3. gebruik minder verzadigd vet,
4. eet volop groente, fruit en brood,
5. ga veilig met voedsel om.

Er is in 2016 een nieuwe Schijf van Vijf gepubliceerd. De regels zijn hetzelfde gebleven, maar de porties zijn aangepast. Dat betekent: eet meer groente en wat minder vlees, frisdranken zijn helemaal weg en een handje nootjes per dag is ook gezond. 

Te weinig eten leidt tot ondergewicht, teveel tot overgewicht. Sommige mensen gaan een stap verder en willen verantwoord eten. Dat kun je doen door bijvoorbeeld duurzame producten te eten of minder vlees te eten. Zo belast je het milieu minder.

Sommigen eten daarom helemaal geen vlees en/of vis meer. Zij zijn vegetariër. Wanneer je ook geen dierlijke producten eet, zoals eieren, zuivel en honing, ben je veganist.

Weer anderen willen enkel rauw eten (of raw food). Zij vinden dat gekookt of bewerkt eten slecht voor je is.

Op 16 oktober is het Wereldvoedseldag (VN). Deze dag staat in het teken van het belang van voedsel en hoe we ervoor kunnen zorgen dat iedereen elke dag genoeg voedsel heeft.

Dossier:

Voeding

Laatste wijziging: 11 april 2017
Dossier Thema: Eten en Drinken